כתיבת תוכנית עסקית מצריכה ידע מעמיק בתחום על כל פניו. תוכנית עסקית כשלעצמה מהווה מסמך אשר ישמש לכם בעתיד כאמצעי לפרזנטציה של הרעיון בפני גורמים קריטיים להמשך הדרך מבניהם בנקים, שותפים ומשקיעים, וכמפה אשר מטרתה להפוך רעיון למציאות. כשמדובר בתוכנית עסקית כל הפרטים חשובים, מהשער דרך תוכן העניינים ועד לפרטים הכלכליים, אפשרויות הפיתוח והרווחים העתידיים.
תוכנית עסקית טובה תייצג אתכם ואת הרעיון בצורה האטרקטיבית ביותר, ואופן כתיבתה צריך להיות מושך, מהודק ומקצועי. תוכנית עסקית תיכתב תוך שימוש במושגים הרלוונטיים מהעולם המקצועי והכלכלי. ניסוח מוטעה או לא מדויק יכול למנוע מהרעיון לעבור בצורה נכונה ובסופו של דבר להכשיל ולמנוע את המטרה.
תוכנית עסקית – כשזה לא עובר
לאחר מחקר מקיף, ואין ספור שעות מתישות סיימתם את שלב כתיבתה של התוכנית העסקית. התכנים מדויקים, רמת המידע גבוהה, והפרקים החשובים כלולים, אבל בכל זאת משהו בדרך ההגשה של התוכנית לא עובד.
בתהליך כתיבת תוכנית עסקית מעורבות מספר טיוטות אשר מובילות בדרך למסמך המוגמר. בין אם בחרתם ביועץ עסקי לכתיבת התוכנית או שכתבתם בעצמכם, מומלץ לתת לעין חיצונית לעבור עליה לפני שתוצג לגורמים החשובים לכם. זאת כיוון שבשלב הזה יכול להיות שתעלו על בעיה באופן הכתיבה או בשימוש במונחים המקצועיים ותחליטו על שכתוב התוכנית. במקרה הפשוט תיווכחו שמשהו לא עובר בדרך ההגשה ותפנו לשכתוב הניסוח בעיקר, מקרה מורכב יותר תפנו לשכתוב התוכנית עקב שינויים בתוכן או הוספה והורדה של רעיונות מהתוכנית המקורית.
מהו שכתוב?
אומנות השכתוב הינה היכולת לקחת מסמך ומבלי לשנות את התוכן, להגיע לרמת ניסוח אופטימלית אשר תוביל לבהירות ודיוק של הדברים הנאמרים. כאשר משכתבים מסמך ניגשים לעבודה הכוללת את סידור הטקסט הכתוב מחדש, ולפעמים אפילו את כתיבתו מחדש. עורך לשוני (המשכתב) יעבור על המסמך ובעצם יסדר אותו מחדש.
חשוב להבין שמשכתב לא הופך את התוכן לשלו, אלא בעצם בעזרת יכולתו לתווך בינכם לבין המילים הוא הופך את התוכן ליותר ברור עבור בעל המייזם ולקוחותיו. תוכנית עסקית הדורשת שכתוב לפעמים תדרוש משכתב דווקא מהתחום הפיננסי אשר יוסיף מקצועיות תוך שימוש במושגים מדויקים יותר מן העולם הפיננסי. שכתוב יכול להיערך על ידי גורמים מקצועיים שונים ומצדדים שונים, אך בכל המקרים מטרתו תהיה זהה והיא לסדר מחדש את הכתוב כדי להשיג את המטרה שלשמה נכתב.
תהליך שכתוב התוכנית העסקית
תהליך השכתוב יתחיל בזיהוי הבעיה. ברגע שתדעו מהי המטרה שלשמה משכתבים תדעו למי לפנות. הבעיה יכולה להיות חוסר בבהירות, ארגון תחבירי לא נכון, שימוש לא מדויק בשפה ומושגים מקצועיים, או תוספת ושינוי תכנים. במקרים הקשורים לשכתוב פרקים כלכליים, למשל, מומלץ לפנות לגורם מקצועי פיננסי, למשל – רואה חשבון.